Premiärmatsedeln!

Nu har några dagar i "mitt nya liv" börjat och jag får erkänna att det går faktiskt väldigt bra =) Jag kör mina Hip Hop Abs program varje dag samt promenerar en lång promenad varje dag, helt sjukt hur fort man kan må bättre och bli piggare av att bli skitslut några ggr om dagen. Jag har varit och handlat en gång nu i veckan och det är så svårt med alla dessa E-ämnen, det finns ju nästan i allt! Kommer nog bli lätt att bli mer hälsosam när man nästan bara kan äta grönsaker ;)


Nu har jag förberett veckans matsedel, hoppas den är till belåtenhet!


Tjoflöjt!

  

  

Söndag 11/1:

  

Tonfiskpasta


Ingredienser

4 port

3 burkar Tonfisk (alt. kokad färsk tonfisk)
2,5 dl crème fraiche
1 rödlök

Vitpeppar

salt


Gör så här

Koka pastan. Blanda créme fraichen med hackad rödlök, tonfisken och kryddorna, man kan värma den alt. äta den kall vilket ger den bästa smaken. Vill du undvika kolhydrater så kan du servera tonfiskröran på en hög hackad isbergssallad.


Måndag 12/1:


Kasslerfyllda paprikor


Ingredienser

2 röda paprikor
2 gula paprikor
250 gr strimlad kassler
150 gr skivade champinjoner
½ hackad lök
2 msk smör
1-2 vitlöksklyftor

svartpeppar

1 tsk oregano

3 msk tomatpure

1 dl vatten

2 dl mozzarella

Färsk basilika

ris


Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Koka riset enligt anvisningar på förpackningen. Halvera paprikorna och rena bort kärnhuset. Ställ dem i en ungssäker form och grädda dem mitt i ugnen 10-15 minuter. Höj ugnen till 275 grader. Bryn lök, kassler och svamp i en stekpanna. Pressa på vitlök. Krydda med salt, peppar och oregano. Tillsätt tomatpuré och vatten. Låt sjuda några minuter. Fyll paprikorna med kasslerröran och lägg på mozzarellan. Gratinera i övre delen av ugnen c:a 10 minuter. Garnera med färsk basilika och servera med ris och valfri sås.

  

Tisdag 13/1:


Fetaostjärpar


Ingredienser

  

500 gr lammfärs
100 gr fetaost
2 ägg
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
2 pressade vitlöksklyfta
smör


Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda lammfärs, ost, ägg, salt, svartpeppar och vitlök. Forma till järpar. Bryn dem på spisen..Efterstek i ugn 15-20 minuter tillsammans med tomatsåsen. Efterstek i ugn 15-20 minuter tillsammans med tomatsåsen. Servera med ris och sallad.

  

Onsdag 14/1:


Ajvar Kyckling


Ingredienser

4 port

4 kycklingfiléer, ca 500 g
1 msk smör

1 lök
1 tsk salt
2 dl mjölk/grädde
2 dl créme fraiche
1/2 dl ajvar relish, mild (hittar du ingen utan farliga E-ämnen så gör egen, recept hittar du på google.se alt. krydda såsen mer med egna kryddor och lägg till hackad paprika i receptet)

Salt

peppar


Gör så här

Banka ut kycklingfiléerna. Pensla dem med smör och stek dem så de får en fin yta därefter lägger du dem i en ugnsäker form. Du blandar ihop creme fraiche, mjölk/gräde, ajvar och kryddorna och därefter hackar du löken som du lägger över kycklingen innan du häller över såsen.

  

Torsdag 15/1:


Sjörövarfisk


Ingredienser

10 port

1 kg fiskfilé, t ex hoki eller sej
2 tsk salt
5 dl Grädde/Mjölk

1 msk citron alt. limejuice
3 dl riven ost
Potatismos:
2 1/2 kg potatis, av mjölig sort
5 dl varm mjölk
3 msk smör-& rapsolja
2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar


Gör så här

Tina fisken. Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva potatisen till moset. Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten, ca 10 min. Häll av vattnet och mosa potatisen med en stöt direkt i kastrullen. Rör ner mjölk, lite i taget, smör-&rapsolja, salt och peppar. Rör moset luftigt med en gaffel eller elvisp. Lägg fisken i en ugnssäker form. Krydda den med salt. Klicka moset runt fisken. Häll såsen över fisken. Strö över osten. Gratinera i mitten av ugnen ca 25 min



Under veckan kommer vi då och då lägga ut bilder på hur våra maträtter blev =) missa inte det!

Kommentarer
Postat av: Marica

Jag kommer garanterat att laga tonfiskpastan någon gång nästa vecka..

Tack för tipset gumman.

2009-01-08 @ 20:56:42
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Marica

Har du ätit tonfiskpastan förut?



Det är klart, jag vill ju att alla skall se hur ni lyckas =)

2009-01-08 @ 22:33:49
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Emma Wellsfält

Ja, jag har ätit den, men på salladsbädd istället, det är min systers recept och hon brukar ha pasta till =)

2009-01-09 @ 10:23:56
URL: http://sundagummorna.blogg.se/
Postat av: Karin

Tonfiskröran verkar god, väldigt lättlagad o dessutom billig.. något jag får prova :-)

2009-01-12 @ 19:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0